Goodbyeparty

Processed with VSCO with x1 preset

I går hadde jeg avskjedsfest med de fleste av vennene mine. Fortsatt mange som ikke hadde mulighet å komme som jeg skal møte nå de følgende dagene. Mange av de som var her kommer også til flyplassen på tirsdag for å si ha det, men det var to stk jeg ble spesielt trist over å skulle si ha det til i går. Kristin og Emilie, det blir 10 vanskelige måneder uten deres drama, lange samtaler om rett og galt og sinnssyke latterkramper ♥

#utveksling #exchange #reise #usa #travel #sommer

Pakkeliste og pakketips

Her er pakkelisten min! Som dere kan se kom jeg på ting etter at jeg skrev den ut, noe som var nødt til å skje da det er noen dager til jeg skal reise. No shame! Jeg laget den på macen fordi det går fortere og jeg fikk det til å se delvis ryddig ut. Jeg har "kategorisert" det litt. Jeg skal ha én koffert som kolli. Den er ganske stor, men jeg har ikke noe mål om å fylle den. Mye blir jo gaver og sånn som ikke skal med tilbake til Norge neste år, men det er greit å vite at man har plass. Som håndbagasje skal jeg ha en liten trillekoffert og ryggsekken min. I ryggsekken blir jeg bare å ha det absolutt nødvendigste, altså det jeg blir å trenge på flyet. Jeg skal ha noen toalettsaker i den lille kofferten da, slik at jeg kan pusse tennene og sånt før vi lander.

Det er bare å bruke samme liste og endre så mye som mulig. Enkelte ting er det jo bare en selv som skal ta med. Kommer ikke på noe konkret, men er alltids noe personlig man må huske på. Her er listen min i allefall!

PAKKETIPS

Rull klærne. Hvis noen har sett YouTube-videoer som "packing hacks" og alt det der har dere sikkert hørt om dette tipset. Selv var jeg dritlei av det, fordi i mine øyne så det ut som om det tok like stor(om ikke mer) plass som når man bretter dem. Men det funker faktisk! Det blir i tillegg mer oversiktelig, og lettere å flytte om på ting uten at klærne ligger strødd utover hele kofferten.

Ha plast mellom beholder og lokk i f.eks sjampoflasker. Hvis du er redd for lekkasje er dette veldig greit. Siden jeg skal reise såpass langt og lenge vil jeg selv bruke dette tipset. Better safe than sorry!

Stapp ting i skoene dine. De i kofferten selfølgelig. Det tar i bruk all tilgjengelig plass samtidig som at skoen beholder formel sin. Sokker, truser og parfymer. Dette fordi det holder både skoen sin form, men beskytter også parfymeflaska svært godt.

Pakk heller for lite enn for mye. Dette gjelder da utvekslingselever(og kanskje de som skal på backpacking o.l). Jeg har hørt et tips om å finne frem alt man vil og tror man skal ha med seg, og så fjerne 1/3. Plutselig har man ikke med seg så mye, og innser at endel man tror man trenger er overfladisk og trengs egentlig ikke.

Lykke til med pakkingen!

#utveksling #reise #pakkeliste #travel #exchange #usa

1 uke

Om én uke sitter jeg på flyet fra Paris til Salt Lake City. Nesten fremme faktisk. Det er helt sykt å tenke på. Jeg har drømt om dette siden jeg var 11-12 år, og gledet meg så utrolig siden februar, da jeg fikk familie. Det er ubeskrivelig deilig å ha blitt så godt kjent med familien som jeg nå har. Vertsmor har virkelig gjort alt hun kan for å gjøre det så bra som mulig for meg i forveien. Jeg fikk tross alt valgt fagene mine allerede i mai, noe de færreste utvekslingselever har muligheten til. I går fikk jeg timeplanen min, og jeg fikk faktisk alle fagene jeg ønsket. Nå håper jeg bare det passer med fag og timer i Norge, så jeg slipper å ta vg2 om igjen... Men ja, vertsfamilien min er fantastisk, og det sier jeg før jeg har møtt dem. Jeg gleder meg så ufattelig til å reise. Til å drite litt i alt her hjemme for en stund, og bare tenke på meg selv og mitt liv. Høres jeg egoistisk ut? Bra. Det skal man være.

Jeg gleder meg utrolig til å starte på skolen(????hæ) og møte ungdommer som har vokst opp i den amerikanske kulturen og kan forhåpentligvis hjelpe meg med å ikke konstant drite meg ut. På fredag blir det goodbye-partei med mine nærmeste venner, og så blir det vel pakking og handling av nødvendige saker samt gaver til familyn og lærerne mine. For ja, det er - hvertfall på skolen min - vanlig at utvekslingselever tar med en liten ting til lærerne sine. Nå blir jo jeg å ha rundt 10 lærere gjennom året, så kan ikke ta noen store greier, men noe lite som kan minne dem om den flotte utvekslingeleven fra Norge. På tirsdags ettermiddag er det hadebra til hele familien minus mamma og bestevenninna mi(du er best som kommer til flyplassen<3) før jeg og mamma reiser til Oslo. Dette må vi da gjøre i og med at jeg skal være på Gardermoen allerede 05.00 onsdags morgen :(: Ikke veldig stoka på akkurat det. Jeg er ikke akkurat en gledesspreder før klokka... 12? MEN JEG SKAL TIL USA WHO CARES OM JEG MÅ STÅ OPP KLOKKA 4.

I dag kjøpte jeg meg endelig koffert, så nå begynner jeg så smått å pakke. Vurderte å kjøpe blå, men følte den oransje snakket til meg på et spirituelt nivå. Helt serr.

#utveksling #usa #exchange #reise #travel

1 måned

I natt drømte jeg at jeg glemte av at jeg skulle reise, og gråt fordi jeg plutselig måtte si ha det til alle fordi jeg skulle dra dagen etter. Jeg våknet i full redsel av at jeg ikke hadde fått sagt ha det til noen og bare skulle dra, men tok heldigvis ikke lang tid før jeg skjønte at det er en hel måned til jeg reiser. En hel måned. Det er jo faktisk ingenting. Om akkurat en måned er jeg akkurat landet i Salt Lake, og skal starte på utvekslingsåret mitt. I hele dag har jeg hatt følelsen av å grue meg. Det er jo bra det og, å kjenne på mer realistiske følelser, men selvfølgelig litt rart også. Jeg har jo bare gått og gledet meg nesten hele 2016(sålangt). Jeg har bare 5 dager igjen med jobb nå, og så er det 2 uker borte og så en uke hjemme før jeg reiser. Det er så nært, og jeg vet at tiden blir å gå altfor fort. Jeg gleder meg ubeskrivelig mye, men vet jeg blir å savne alle rundt meg. Jeg prøver å tenke at de jeg forlater nå får jeg se igjen om et år, mens de jeg forlater om et år, vet jeg ikke når jeg ser igjen... Skal prøve å ikke gjøre som mamma og vente over 30 år før jeg reiser tilbake da!

Jeg skal forresten dele pakkelisten min og kanskje noen pakketips når det begynner å nærme seg avreise, så stay tuned ✌🏼

Kos dere, dere som er der det er fint vær, og dere(som meg) som nøyer seg med skyer og kanskje regn, stay strong.

Er du selv utvekslingselev med blogg vil jeg veldig gjerne besøke bloggen din, så kommenter nedenfor! ♥︎

#utveksling #reise #exchange #usa #vertsfamilie #travel #foto #sommer

Et lys i enden av tunnelen

Dette må være den mest trasige og kjedelige sommeren på veldig, veldig lenge. Ja, jeg har vært nede i Nordland en tur og hatt det fantastisk på revyfestivsal, og vi skal til Vestlandet i slutten av juli, men disse "normale" dagene er så kjedelige! Det har ikke vært ordentlig sol på lenge. Det var noe fint vær forrige helg hjemme, da jeg var borte, og da var det ikke akkurat kjempefint vær der jeg var. Sommer-følelsen er fraværende, kroppen like hvit som i desember og lengsel etter å komme seg bort er stor. Takk gud for utveksling, am I right?

Når jeg kommer til SLC i midten av august er det enda sommer der. Vi snakker 20-30 grader, men det starter vel å bli litt kaldere på den tiden. Altså rundt 20 grader i stedet for 30 som det er nå. Det er faktisk veldig, veldig kort tid igjen. Det er over en måned til jeg reiser, men siden vi skal på en liten bilferie til vestlandet tror jeg det kommer til å gå veldig fort. Jeg har så smått begynt med en pakkeliste, men egentlig bare i hodet mitt. Jeg må finne ut om det er ting jeg må kjøpe i forkant, og om det er ting jeg ikke trenger å kjøpe før jeg er der nede. Ting begynner å synke litt mer inn nå, og jeg kjenner på følelsen av å grue meg til å dra fra alt og alle. Heldigvis er følelsen av å glede seg til å møte familien og komme frem mye større en følelsen av å grue seg. Til tross for en foreløpig ganske trist og grå sommer har jeg noe å glede meg til når den er over. Jeg gleder meg til og med til å starte på skolen. Ikke helt klar for en ny uke nå med alarm halv 6 om morgenen, men det er bare 2 uker igjen til ferien starter på ordentlig. Ha en fin søndag videre!

Sommeren min sålangt i ett bilde

#utveksling #reise #exchange #usa #vertsfamilie #travel #foto #sommer

Countdown: 42 dager

For en uke det var forrige uke! Forrige søndag reiste jeg og mamma ned til Oslo, og mandagen etter ble brukt til visumintervju og avreiseseminar. Ble kjent med to veldig koselige jenter(shoutout til Sofie og Simone) i tillegg til at mye av dagen ble brukt sammen med en jente fra skolen(shoutout til Dina). Jeg og mamma hadde latterlig mye tid etter alt, så vi chilla på Oslo S før vi dro til Gardemoen og traska rundt der noen timer. Kom sent til Tromsø, overnatta der, fikk takk blodprøve til tuberkulose-test tirsdags formiddag, og overlevert nøkler til leiligheten på kvelden. Uttpå kvelden kom vi hjem, og jeg fikk pakka raskt ut for så å pakke igjen.

Onsdag kjørte revy-gjengen vår med buss til Ørnes. Torsdag startet Nord-Norsk Revyfestival for fullt, og helga gikk deretter skremmende fort. Kan nevne at et nummer jeg var med i ble direktekvalifisert til Høylandet, NM i revy 2017, så det blir hjem fra USA og rett på revyfestival neste år! Strigråt jo etter det ble kunngjort, utrolig kult at jeg får dra tilbake dit! Gleder meg allerede helt sinnssykt til dét(endelig 18 på festival!! hahah) men også til utvekslingen OF COURSE.

DET ER BARE 42 DAGER TIL JEG ER DER!!! Freaker litt ut, men regner med det er helt naturlig. Jeg gleder meg så utrolig mye til å møte familien at det klør. Har forresten sjekket fly-typen jeg skal fly med, og følte flyet jeg skal ta fra Oslo til Paris var veldig lite, med bare 2 seter på hver side. Men ey, var samme type fly jeg og mamma fløy fra Toronto, Canada til Minnestoa, USA for 4 år siden, så jeg klarer meg. Det er bare 2 timer liksom, så er det 11 timer til Salt Lake City i de kjente seter-med-tv-skjermer-flyene. HERREGUD JEG GLEDER MEG SÅNN!

(foto: Avisa Nordland)

#utveksling #reise #exchange #usa #vertsfamilie #travel #foto

Countdown: 59 dager

Tiden går bare fortere og fortere. Om under to måneder sitter jeg på andre siden av jorda. Gu, dette høres så klisjé ut hahahah. ANYWHO, jeg er flyttet hjem til mamma og pappa etter et skoleår på hybel, og er såvidt startet i sommerjobb. Det er stort sett grått vær, og sommerfølelsen er fraværende. Heldigvis blir det litt ferie allerede neste torsdag da NNM i revy starter! Det gledes. Ellers kom den nye sesongen av OITNB ut, så nå binge-watcher jeg dét før Netflix-abonnementet går ut. For ja, jeg har avsluttet det. #sinssyk #sosialisommer. Regner med alle på min alder har sommerferie nå, så ville bare få med GOD SOMMER!!🌤

Jeg har ikke snakket så veldig mye med vertsfamilien i det siste. Noen ganger er jeg redd for at vi skal bli for godt kjent, så vi ikke har noe å snakke om når jeg faktisk kommer dit hahaha. Jeg er sikker på at jeg bare er paranoid, for jeg tror vi har myyye å lære av hverandre. Jeg har valgt fag på skolen, og håper at alle de jeg valgte er ok her i Norge. Til informasjon: Utvekslingselever velger vanligvis ikke fag før de er kommet til landet, og gjerne da få dager før skolen starter. Jeg fikk heldigvis muligheten til å gjøre dette tidligere fordi min fantastiske vertsmor kontaktet skolen fordi hun ville være sikker på at jeg fikk alle fagene jeg trengte, og de jeg selv ville ha. Setter så utrolig mye pris på hva familien allerede har har gjort for meg ♥︎ JEG SKAL VÆRE SENIOR!!! Det er dessverre ikke sikkert jeg får vært med på graduation, men siden jeg er senior får jeg vært med på det de andre seniorene gjør - håper jeg. Jeg gleder meg så utrolig mye til å reise nå, det gjør nesten fysisk vondt at jeg må vente og vente og vente.

Nå er det natta, hver dag jeg har jobb er det opp 05.30, så søvn er nødvendig!

Når det passer dårligst er alltid da jeg ender opp med å spille på xbox'en. Harry Potter in my ♥︎ though

#utveksling #vertsfamilie #reise #usa #exchange

Ja, Nord-Norge har sommer

Hei alle eller ingen som blir å lese dette.

Om en uke skal jeg på orienteringsmøte i Tromsø med Aspect, og så går jeg bare og venter på sommerferie. Jeg har bare én prøve igjen(og kanskje en muntlig prøve) før karakterene settes, og kaaaanskje muntlig eksamen. Satser på å følge "familietradisjonen" og at jeg ikke blir trekt opp i noe vg1. Takket være utvekslingen blir det ingen ordentlige eksamener på meg før tredjeklasse heller. Wihu.

Jeg har egentlig bestemt at selv om dette i hovedsak er en utvekslingsblogg, vil jeg blogge gjennom sommeren de gangene det faktisk skjer noe. Så mest sannsynlig helt i starten av ferien og i slutten. Utenom det er det bare jobb og turer i skogen og på fjellet. Planlegger det i hvert fall, men det har jeg gjort hvert år, og ender alltid opp med én fjelltur i løpet av de to månedene. Som jeg sier hvert år: #sommerkroppen2020

Så her er et par bilder fra dagen min, fordi jeg vil kunne se tilbake på dem neste år og huske for en bra dag det var.

#sommer #reise #foto #utveksling #usa #vertsfamilie

Små hverdagsgleder

Som man kan lese på siste bildet, har jeg fått avreisedato(og klokkeslett...)!!! Det er litt sånn tullete fordi både vertsfamilien og jeg ville komme uka før, for å si hei og ha det til Lily som drar på college en plass mellom 10. og 17. august da, samt bruke den kjøreturen til å se litt mer av Utah og fått en liten ferie før skolen starter. Både vi her i Norge og familien der fikk beskjed om at datoen skulle avtales før billetten ble bestilt, hvis vertsfamilien hadde egne ønsker. Og det hadde de jo, men de ble aldri kontaktet før jeg fikk avreisedatoen. Må punge ut med to og et halvt tusen om vi skal endre det, og det blir jo ofc ikke aktuelt. Er litt dårlig gjort, men sånn er det bare. Jeg får noen ekstra dager med familien her hjemme da, som jeg skal bruke godt. Må fly til Oslo 16. august og så overnatte der da, og så stå grytidlig opp onsdags morgen for å møte opp på Gardemoen. Får håpe sommeren går fort, for det "eneste" jeg skal gjøre i sommer er en biltur til Ørnes, en biltur til Kristiansund, og jobb i mellom. Utenom det er det å planlegge noe form for goodbye-party, og så pakking. It's real, y'all!

#utveksling #usa #aspect #vertsfamilie #reise #exchange

Utvekslingsutfordringen

Siden det ikke er så mye som skjer for tiden ang. utvekslingen min(utenom venting på avreisedato) tenkte jeg å svare på noen spørsmål jeg har sett tidligere utvekslingselever gjøre. Er du selv utvekslingselev vil jeg veldig gjerne besøke bloggen din, og om du selv vil svare på spørsmålene er det bare å kopiere spørsmålene ♥︎

Hvor skal du på utveksling?
Jeg skal til Salt Lake City, Utah i USA 😍

Hvilken organisasjon reiser du med?
Jeg reiser med Aspect og har Aspect Foundation som underorganisasjon i USA.

Hvor kunne du aller helst tenkt deg å ende opp?
Hos en familie som tar vare på meg og behandler meg som en del av familien. Plassen var jeg ikke så nøye på, så lenge det var litt varmere enn i Tromsø, hehe...

Har du fått familie eller gjort stat/regionsvalg?
Ja og ja! Jeg tok regionsvalg, og visste jeg ble å ende opp i California, Nevada, Arizona, Colorado, New Mexico eller Utah. Fikk familie 4. februar og føler meg allerede som en del av familien. Står mer om dem her. Gleder meg såååå masse til å reise nå, selv om jeg enda ikke vet nøyaktig når jeg reiser.

Skal du på forberedelsesleir?
Jeg kunne melde meg på for å være i New York i 3 dager, men det var ikke med i programprisen, og jeg fikk uansett vite at jeg skal dit med familien i en uke i oktober, så da var det ikke noe særlig behov for det allikevel. Så nei, skal ikke på forberedelsesleir.

Hva gleder du deg mest til?
Jeg gleder meg mest til å oppleve det som er nytt. Så, alt egentlig. Gleder meg til å gå på amerikansk skole ofc, og å bo i en stor by. Tromsø er ikke akkurat verdens navle.

Hva gruer du deg mest til?
Første skoledag. Kjenner ingen på skolen med mindre jeg kommer tidlig og får sjansen til å møte noen. Men jeg gruer meg helt sykt mye. Jeg gruer meg også til å dra hjem igjen, selv om jeg ikke er dratt hjemmefra enda...

Kunne du tenke deg å prøve en ny sport?
Njaa det hadde sikkert vært gøy, men jeg tror jeg vil kjøre safe. Fotball og volleyball blir det nok, men så er det flere år siden jeg spilte fotball så er nesten nytt for meg det og da 😛

Hva tror du at du kommer til å savne mest?
Familien min, de nærmeste vennene mine, makrell i tomat, leverpostei, de norske måleenhetene osv. Savner sikkert også enkelte småting i løpet av året som jeg ikke tenker over nå.

Skal du på en arrangert tur med organisasjonen?
Jeg har utrolig lyst til å dra til Hawaii, og håper at jeg får muligheten til det. Om det ikke passer så gjør det egentlig ingenting, jeg har hele livet mitt på å besøke Hawaii!

Noen spesielle steder du kunne tenke deg å besøke under oppholdet ditt?
Jeg skal jo bo ganske sentralt til forskjellige attraksjoner. Utah er jo en del av Four Corners Monument, der Utah, Colorado, New Mexico og Arizona møter hverandre. Kult å kunne stått i 4 forskjellige stater samtidig liksom. Grand Canyon hadde vært episk, Las Vegas fordi LAS VEGAS, og jeg vet jo at vi skal til New York. Mest sannsynlig skal vi også til California minst én gang, da mye av familien til vertsmor bor der. Det er jo noen timer i bil, men jeg elsker roadtrips, så for min del jo fler jo bedre!

Tror du dette vil bli et bra år?
Jaaaa! Det har vært litt mye skole i det siste, og derfor har jeg ikke snakket så veldig mye med familien. Men året tror jeg blir noe helt utenom det vanlige, med både opp- og nedturer. Jeg vet at det bare er det ene året, og at det er jeg som må sørge for å gjøre det beste ut av alle situasjoner. Heldigvis er jeg flink å takle litt tricky situasjoner, og kan lett tilpasse meg situasjoner. Spennende blir det uansett!

#utveksling #exchange #reise #travel #vertsfamilie #usa

En dag nærmere

Påskeferien er over, neste ferie er sommerferien, og før det skjer det egentlig ganske lite. Jeg skal på orienteringsmøte i slutten av mai, og visumintervju+seminar hos ambassaden i Oslo er ikke før i slutten av juni. Altså er det bare skole og hverdagslige ting før det - noe jeg ikke ser noe særlig frem til. Jeg har planlagt og bruke tiden nå og helt frem til jeg reiser å bli flinkere med kameraet. Prøve ut litt nye ting eller noe sånt. For øyeblikket ligger det bare der. Tar bilder når jeg føler jeg må, ikke når jeg vil. Nå synes jeg tiden går utrolig sakte egentlig. Gleder meg jo bare mer og mer for hver dag som går, men har ikke fått avreisedato enda, så det har ikke slått meg helt enda at jeg skal dra. Men jeg vet at jeg skal dra. Og håper egentlig jeg får dra ganske tidlig. Greit å venne seg til språket, klimaet og området før jeg skal valse inn på skolen uten å kjenne noen. Høres det skremmende ut? Der har du utveksling i et nøtteskall. Skremmende.

Bilde fra sommeren 2015. Det finnes faktisk en blå himmel bak skyene som dreper humøret og skolemotivasjonen :)

Er du utvekslingselev neste skoleår? Legg igjen en kommentar så legger jeg deg til! :)

#utveksling #reise #usa #vgs #tanker #vertsfamilie

Min "nye" familie

Nå er det 2 uker siden jeg fikk vite om vertsfamilien min. På denne korte tiden har jeg snakket mye med både Carol(vmor), Lily(vsøs på 18) og Tori(vsøs på 13). Har enda ikke snakket med vertsfar, men regner med det kommer etter hvert! Familien er helt utrolig. De var så sikker på at jeg, 1 av 11 studenter de hadde å velge mellom, var en perfect match for familien. Fåreløbig ser det ut til å stemme veldig. Mamma og Carol snakker veldig mye, og jeg tror det gjør alt litt lettere med tanke på at jeg skal bo på andre siden av jorda i 10 måneder. Jeg snakker stort sett daglig med jentene, men det blir ikke så mye, med tanke på at de står opp når jeg er ferdig på skolen, og jeg legger meg når det er tidlig ettermiddag der. Jeg klør etter å få til en Skype-samtale med hele familien, for jeg føler allerede at jeg er inkludert i familien. Jeg har ikke fått avreise/ankomstdato enda, og jeg skal ikke på forberedelses-camp i New York, men det er en plass mellom 170-180 dager til jeg endelig får møte familien. Det er så deilig å vite at jeg skal bo med noen som har samme type interesser som meg og min familie, samtidig som humoren og sarkasmen er på plass. Ler meg skakk når jeg skriver med jentene :') Her er bilder av den fantastiske familien som valgte meg, og deler av huset jeg skal bo i!

Bittelitt av huset:

De har forresten malt stua nå, så den er hvit/lyseblå/grå nå haha husket ikke nøyaktig hvilken farge det var, men det var lyst i hvertfall!

Kjøkkenet!

Vet enda ikke 100% hva som blir mitt rom, så det skal jeg nok vise når jeg kommer dit ;D

Også noen bilder av den flotte familien

Hele familien i fjor vår etter Lilys graduation (f.v Kevin, Tori, Lily og Carol)

Søstrene på Natural Bridges beach i Santa Cruz, California

Familien i kirka i jula 2015. De er forresten baptister, ikke mormoner(noen spurte forrige innlegg). De er litt som i vår familie at Carol og Tori er i kirken en del, og Carol jobber der, mens Lily og Kevin er der i høytider og spesielle annledninger. Passer utmerket for meg!

Her er the dog of my dreams, Lucky! Han er bare sååå søt, alt jeg har hørt om han er bare positivt. Kjempekosen hund som venter med døra når du kommer hjem, chiller på sofaryggen og bare er verdens søteste hund. Alltid ønsket meg hund, så dette er virkelig et stort pluss for året mitt!

Kunne sikkert skrevet enda mer positivt om familien, men så er det faktisk et halvt år til jeg skal flytte dit, så får nok mange inntrykk allerede før jeg får møtt de. En ting er sikkert, og det er at hver eneste dag gleder jeg meg enda litt mer. La disse månedene gå fort!!!

#exchange #aspect #utveksling #utah #usa #saltlakecity #slc #adventure #reise #vertsfamilie

Jeg har fått vertsfamilie!!!

Ikke 24. timer etter at jeg spurte om de hadde startet å lete etter familie til meg, får jeg en telefon fra Aspect som forteller at jeg har fått familie - i Salt Lake City, Utah(!!!!!)  Familien består av vertsmor Carol på 40, vertsfar Kevin på 42, og vertssøstre på 18 og 13. De har en liten lhasa apso hund(SO CUTE) og to katter. Flere i familien like teater/drama/skuespill, og de liker å se på fotball - ordentlig fotball. Nå er det et par timer siden jeg fikk vite det, så jeg har hylt, ropt, nesten grått og hoppet som en galing. Googlet ihjel "Salt Lake City" og funnet ut at jeg kommer til å trives VELDIG her.

Skolen jeg skal gå på heter Highland High School, og ligger en drøy kilometer fra der jeg skal bo. Skolen har mange sporter, klubber og andre aktiviteter. Skoledagen starter 7:45 til vanlig, og 9:10 de dagene de starter sent. Skoledagen varer bare til 2:30 de "lange dagene" så dette lover jo godt!

Så til de sinnssyke reaksjonene som ikke gir mening: ÆÆÆÆÆÆÆÆHHHH HERREGUUUUUUUD D HER SKJER FAKTISK Æ SKAL BO I USA I 10 MÅNEDA OG Æ FÅR HA EN HUND OG Æ FÅR EGET ROM OG Æ SKAL BO HER HIGH SCHOOL MUSICAL BLEI SPILT INN OG HERREGUUUUUD...... And...scene.

Atm er det morgen der, så når jeg har fått kontakt med dem kan jeg spørre om jeg får lov til å legge ut bilde av de. Utrolig at jeg fikk familie så tidlig, nå kan jeg bare glede meg de neste 191(!!) dagene før jeg får møtt de!!

Skyline of downtown Salt Lake City with the Towering Wasatch Mountain range in the background
En smule bedre enn Tromsø, eller ka?

Skolen min!

#utveksling #aspect #usa #reise #utah #saltlakecity

Checklist

Oppdatert 15.06.2016

Tenkte jeg skulle lage en liten checklist, som jeg kan oppdatere nå og da så dere som vil kan følge med på hvor langt jeg er kommet i prosessen :-) Dette blir nok ikke å skje i den rekkefølgen jeg har skrevet det opp i, men det er ting som skal skje i løpet av året før jeg ♥︎reiser♥︎.

- Sende inn interesseskjema

- Dra på seminar

#utveksling #aspect #speak #usa #reise #checklist

Stress

Ting begynner å falle på plass, men jeg synes tida går veldig fort og at jeg absolutt ikke kommer til å bli ferdig med noe som helst. Men, jeg har en plan for hvordan ting skal bli ferdig, og jeg tror jeg kan greie det før fristen 9. november. Nå må gudene være med meg, altså...

#utveksling #aspect #speak #reise #adventure

Shit just got real

Her om dagen kjøpte jeg endelig en mappe til å ha utvekslingsting i. Satt i nesten to timer for å få til den forsiden der, så fortjener en klapp for skuldra for innsatsen. Den er allerede ganske full, da jeg fikk søknadspapirene mine i går. Ble plutselig veldig emosjonell her jeg satt og tenkte over hvordan livet mitt mest sannsynlig blir å se ut om et år. Det er nok ikke snø på marka, det er jeg ganske sikker på. I alle fall, ble veldig stolt og tenkte da å vise de få leserne jeg har og den fremtidige meg selv hvor flink jeg har vært. #selvskryt. Og på det nederste, veldig artistiske bilde ser dere hvor mye som befinner seg inni denne mappa. Jepp, jeg er gira.

#utveksling #reise #aspect #speak #søknad #gledings

And so it begins...

I dag fikk jeg telefon hos Aspect som fortalte at de gjerne vil ha meg med i programmet! Yeeey! Jeg hadde altså intervju nå på mandag, altså 19. oktober. Nå har de sendt meg massevis av dokumenter i posten, samt enda mer som skal fylles ut over nett. Føler dette blir å ta hundre år, men hadde vært deilig å få alt ferdig rett etter nyttår. Jeg er så spent på hvordan denne prosessen blir å gå, men gleder meg selvfølgelig ufattelig mye til neste år. Fikk veldig mye skolemotivasjon da, så satser på å skli gjennom alle prøver og innleveringer som er i fremtiden. Dette blir bra, folkens!!

Et stk gladlaks

#utveksling #aspect #speak #reise

Søknadsprosessen - Del 1

Da er første steg tatt, og søknadsprosessen er startet. Har sendt inn interesseskjema, og håper det blir intervju om ikke veldig lenge! Jeg skal altså på utveksling til USA høsten 2016 hvis alt da går etter planen. Det er jo faktisk et helt år til, så det er lenge å vente og mye som må gjøres. Blir å blogge så mye som mulig og håper hvert fall noen vil følge meg! :-)